"מראות שבורות": מראה, מראה, שעל הקיר. מי הכי שבור בעיר?

ביקורות
סרט הביכורים של צמד הבמאים הכיל בתוכו כל כך הרבה ומהכל. בכורת בימוי, עלייה מחודשת על מדי ב' של יפתח קליין ומעל כולם, הכוכבת הצעירה הכי רותחת בקולנוע המקומי ובקרוב שוב גם בזירה העולמית.

"מראות שבורות": מראה, מראה, שעל הקיר. מי הכי שבור בעיר?
"מראות שבורות": מראה, מראה, שעל הקיר. מי הכי שבור בעיר?

הפרמיירה לסרט הביכורים של צמד הבמאים: אמרי מטלון ואביעד גבעון הייתה טעונה מלכתחילה, כאשר בבוקר אותו היום המערכה, הדרומית בדרך כלל, הצפינה לאיזור השרון. ברקע ההתחממות בגזרה החלו לזרום כוכבי הסרט והעוסקים במלאכה אל המרחב הקולנועי המוגן של הסינמה סיטי, שבגלילות. בין נשנוש והרמת כוסית, הפלאפון היה עסוק בעדכונים על הפעולות הצבאיות וה"טפטופים" הבלתי פוסקים אל עבר תושבי העוטף.

באיזור אמצע הסרט אפילו נרשמה הפוגה ו"הפסקת אש", שלא ממש החזיקה עד סיומו וכך נרשמה הופעת בכורה מטלטלת, כספינה השטה בסערה, בחיפושה אחר מעגן בחוף מבטחים. בין הפגזה ושיגור, נרשמו המון תודות מצד צמד הבמאים הצעירים ומי שהרגיש שלא ייטען רגשית מספיק במהלך הסרט, קיבל את מנת חלקו ברקע, שלא היה קשור בהכרח לסרט, אבל כל כך קשור לחיים במדינה שבה הדמות המשנית מעוצבת ומעצבת על פי חוויות ממבצעים צבאיים.


אז ככה נראית הפסקת אש? | באדיבות סרטי יונייטד קינג

המטען השני שאליו כנראה יגיע אחוז גדול מקהל הצופים כרוך בהכרח בחוויות הוריות, מכל גיל וסטטוס. לסרט שמובל על ידי מערכת היחסים בין אב לבתו, אי אפשר להגיע נטולי קשרים וחיבורים רגשיים ועל כך בנו גבעון ומטלון את החיבור העל-עלילתי. גם אם התסריט לא בהכרח ייקח אתכם לחוויה המושלמת, הקוהרנטית והמהודקת עד לסופה, אתם יכולים לבנות על הקאסט, שבעזרת בימוי ועריכה מוצלחים, יביא אתכם את הבאר, כאשר אתם מרגישים חובה לפרוק את דלי הדמעות בחזרה אליה.

אפשר לומר לא מעט על צמד הכוכבים הראשיים בסרט ורוב הסופרלטיבים שתוכלו לומר יהיו חיוביים, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שמדובר בשני שחקנים שמייצגים דור מסוים ואף יותר מכך - יפתח קליין ושירה האס מייצגים צמרת שחקנים עבור הדור שלהם. קליין, שבער החוצה מתוך "טירונות" הנפלאה, מתהדר בקריירה מקומית נהדרת ונראה אך טבעי שהוא פשוט ממשיך עם האיכויות המפורסמות שלו ורק מחליף סטטוס של לובש מדים. האס, שהתגלתה לישראלים אצל "שומר גן החיות" חוזרת לכור מחצבתה בשביל להעניק הופעה ראשית יוצאת מן הכלל, אמינה, מטרידה ומרטיטה.


האס. כל מילה מיותרת | באדיבות סרטי יונייטד קינג

האס מגלמת את אריאלה, נערה צעירה אשר נאבקת בכדי לקבוע את זהותה, בעוד ברקע אביה; קצין ומפקד, רודה בה דרך שיטות חינוך נוקשות ומנסה להחדיר בה ערכים וזאת בעקבות טראומה שחווה בעברו ומקורה יילך ויתבהר עם המשך הסרט. סיקוונס הפתיחה מבהיר בדיוק את טיב הקשר והיחסים בין האב לבתו ומציג את יחסי הגומלין המדויקים ששוררים בין השניים, בעיקר כאשר אריאלה חורגת מהכללים הנוקשים של אביה וכיצד היא נענשת, על מנת ללמוד לנהוג אחרת בפעם הבאה.

כאשר יפתח קליין גילם את טוראי גידי, חסתה דמותו של החייל הצעיר בצילה של אב אלים ודומיננטי. הפעם קליין מתפקד בצד האב הקיצוני ותמונה מסוימת מצטיירת אחרי צפייה ברבע שעה הראשונה של הסרט, כאשר בן דמותו של קליין - גיורא, האב, היא דמות קשוחה, חסרת פשרת ואלימה במידה מסוימת. כל בנות הבית חוששות ממנו ומעונשיו והוא...הוא מנסה לפצות את עצמו על טראומה מימיו בתור מפקד צעיר, טראומה שמעצבת את כל מהותו בתור אדם בוגר ובעיקר בתור הדמות הפטריארכלית הקשוחה של אב לשתי בנות ובעל לאישה כנועה.


הפעם הוא האב הקשוח (מדי) | באדיבות סרטי יונייטד קינג

כאשר מתרחש מקרה טראומתי בקרב המשפחה המשוסעת הזו ממילא, מחליטה אריאלה לנהוג בעצמה בסגפנות יתרה ובוחנת את גבולותיה האישיים דרך סדרת עונשים והתנסויות מיניות לא הכי מקובלות. היא יוצאת למסע שמנסה לקבוע את זהותה ולהבריח אותה מהסיטואציה שחייה התגלגלו אליה. באותו הזמן גם אביה נמצא במסע משלו; מסע של ניסיונות עיכול והשלמה עם המצב המשפחתי החדש, שכולל מינוס שתי נשים חשובות בחייו לזמן שמבחינתו נראה כמו נצח. כך מסלול חייהם של שתי הדמויות הראשיות נמצא באיזור מסוכן ועל גבול התנגשות והתנפצות, כאשר כל אחת מהן מחפשת מזור לכאב הגדול בו היא שרויה.

התוצאה הסופית מרגשת, על אף שהעלילה לוקחת תפניות תסריטאיות ומעניקה משמעות חדשה למונח "יד המקרה". "תסתכלו עליהם ותראו אותנו" הייתה הסיסמא של "טירונות" בטריילרים דאז ואין מתאימה ממנה גם על מנת לייצג את מערכת היחסים בעלילת הסרט בו מככב יפתח קליין. אב שאכל בוסר ומנסה להבריק את שיניי בתו, למרק את מצפונו ולתקן את עברו באובססיביות ועושה כל מה שביכולתו בכדי למנוע ממנה לשחזר את הטעויות שהמיטו עליו טראומה בלתי נשכחת. אז תסתכלו עליהם ותראו אותנו, אולי לא בכזו קיצוניות, אבל כנראה שאין הורים רבים שלא מכירים את הצורך לתקן דרך ילדיהם.


אל תבכי אחות קטנה, זה לא פשוט...את מבינה | באדיבות סרטי יונייטד קינג

מערכת היחסים בין השניים היא רכבת הרים רגשית שלחלוטין סוחפת את הצופים ומשפיעה גם לאחר היציאה מהסרט. שירה האס, בזכות תפקידה בסרט, יוצרת בדיוק את האפקט הרצוי מהצופים. היא מנוכרת במרבית השלבים, קשוחה וצינית, אבל לכל אורך הדרך ברור שהנפש מבפנים עדינה, מעורערת ומנסה לפצות על משהו וכך גם קליין, אשר מציג דמות אטומה, שמפחדת להיפגע ולהיחשף וכאמור מקור הטראומה הולך ומתבהר עד לסיום הסרט באופן ברור וצלול.

ההופעות המטלטלות, העלילה הנפלאה והררי הרגש סוחפים בכל מצב ומותירים משקעים גם עם סיומו של הסרט. אי אפשר להתעלם מסרטם הראשון של צמד הבמאים הצעיר, שנסמך על השילוב בין צילום נהדר, משחק סוחף, המון רגש, דרמה ואזורים מודחקים שעולים ומבעבעים מעל לפני השטח. אף עין לא תישאר יבשה עם תום הסרט בין יושבי האולם ואף אחד לא יוכל לשכוח את איכות הביצוע של כל הצדדים המעורבים בעשייה של הסרט הנהדר הזה במשך זמן מה, גם לאחר סיום הסרט והיציאה מהאולם.


תפקידים משניים, אבל כאלו שמשנים - רוטמן וזדה דניאל | באדיבות סרטי יונייטד קינג

משפט על הסרט:
סרט הביכורים המבריק של גבעון ומטלון הוא פשוט יצירה מרטיטה, אמינה ויוצאת מן הכלל. סיפור מרתק, מרגש עד דמעות ולופת בגרון עד לרגע האחרון של הסרט וכמעט מתחילתו.

משפט על הבמאים:
האמירה של צמד הבמאים ברורה ומונחת על השולחן, בשביל שתוכלו לצרוך אותה מאיזה צד שתבחרו להימצא. השניים מנפקים סרט מאוזן, אמין, מצולם וערוך היטב, אבל מעל הכל מובל באופן נפלא על ידי הקאסט שלו.

משפטים על השחקנים:
זוג הבמאים כבר הודה לשירה האס על שנתנה הזדמנות עבורם לחלוק איתם עם הצופים המקומיים, לפני שהיא טסה למחוזות ואתגרים בקנה מידה עולמי . הופעה מהפנטת, לא מורידה את הרגל לרגע מהגז. יפתח קליין שוב חייל, הפעם מפקד וזה שוב יוצא מן הכלל ממש כמו פעם. הוא פשוט נפלא. רננה רז קצת פחות טובה וקצת פחות נמצאת, בתפקיד מינימליסטי, שלא מאפשר לה לנסות להציג משהו. יואב רוטמן הצעיר עם תפקיד נהדר וגם יעקב זדה דניאל ה"פאודאי" בתפקיד קטנטן וטוב.

משפט על אורך הזמן:
שעה וארבעים. מדוד ומדויק בשביל לא ללכת יותר מדי לאיבוד עם העלילה, שמנתבת את עצמה לפתח היציאה בדיוק ברגע ובזמן הנכונים. עוד פגיעה מדויקת של צמד הבמאים.

סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
 — לפני 3 שנים
סרט ענק. תפקיד ענק של שירה הס.
 — לפני 4 שנים
סרט רע.
כתוב תגובה משלך על "מראות שבורות": מראה, מראה, שעל הקיר. מי הכי שבור בעיר?
2
סרטים בקולנוע