"טרף": טרף, טרף תרדוף

ביקורות
היכן שדוד ארנולד השאיר את הסדרה, קמו לקטוף אותה דן טרכטנברג ואמבר מידת'נדר. אתחול, מעבר אחורה בזמן ושינוי הנוף העירוני בחזרה לזה המיוער - כל הסיבות בזכותן סדרת הסרטים עשויה להתעורר לתקומה מחודשת.

"טרף": טרף, טרף תרדוף
"טרף": טרף, טרף תרדוף

ארבע שנים עברו מאז כשלה לחלוטין הגרסה האחרונה של סדרת סרטי "הטורף" והנה, אל ייאוש, גרסה חדשה יוצאת לאוויר העולם ובוחנת את השטח. הפעם ניתן לומר כי מדובר בהצלחה כבירה ולו מעצם העובדה שהסרט הנוכחי לא נכשל באופן טוטאלי כמו קודמו ומעבר לכך, מדובר ביורש ראוי לחלוטין לסדרת סרטי "הטורף", שידעה עלייה ובעיקר מורדות. הפעם ולא במקרה, מדובר בהצלחה, כאשר סדרת הסרטים, שהתחילה בקול תרועה רמה ובעזרתה של קלאסיקה קולנועית על זמנית, מקבלת אתחול והזדמנות להניח דריסת רגל במקומות שבהם הסימנים שנשארו במקום שבו דרכה הרגל, הם סימני בוץ ועקבות מטושטשות, שכבר ניכר עליהן הזמן שעבר.


זה רק אני והגרזן שלי | צילום: IMDB

את הסרט ההיסטורי, משנת 1987 ובכיכובם של ארנולד שוורצנגר, קארל ווטרס וג'סי ונטורה, אי אפשר לשכוח גם במלאת 35 שנים לצאתו. את ההמשך שלו, לעומת זאת; זה שיצא שלוש שנים לאחר מכן, קצת היה קל יותר לשכוח, על אף שזכה להקלות, עם השנים שחלפו. השאר ניסו להניע בכל פעם מחדש, לא הצליחו ואפילו שני הניסיונות להכליא את החייזר המעוות ביחד עם קרוב משפחתו הרחוק מסדרת סרטי "הנוסע השמיני" לא הצליחו להרים את הפרנצ'ייז אל מעבר לפנייה לכיוונם של המעריצים האדוקים ופריקים של סרטי אימה נישתיים מאוד. הסרט האחרון בסדרה רשם כישלון מהדהד ושלח את הקודקודים לחשב מסלול מחדש, לאסוף צוות קצת פחות בולט או כזה שיגנוב את ההצגה מהנושא המרכזי ולנסות מחדש עם תקופה ועידן שונים לחלוטין.

התוצאה המתקבלת לוקחת את הסרט למחוזותיה של שנת 1719, במסגרתה נפגוש את הגיבורה הראשית בשם נארו (המגולמת על ידי אמבר מידת'נדר), שהיא ילידה אמריקאית משבט הקומנצ'י והיא מפגינה עם תחילת הסרט כישורים מרשימים בהטלת גרזנון. מתוקף היותה אישה בשבט לוחמים אינדיאניים, הרי שתפקידה בתור לא-לוחמת מובטח לה. היא רוצה, לעומת זאת, להוכיח לכולם שהם טועים ולהשתוות לאחיה הגדול, אשר נחשב לאחד הציידים הצעירים והמבטיחים בשבט. הרצון שלה לוקח אותה לביצוע מעקב אחרי דמות חשודה ומטילת אימה, שאף אחד לא מאמין לה בנוגע לקיומה, אבל היא חשה בכך בעצמותיה ולוקחת את כלבתה לסיבוב באזור מסביב, בעודה עוברת בין נופי ערבה, יער וגם נחל.


סך הכל נראה שקט ורגוע כאן | צילום: IMDB

הסרט הזה יצא ברחבי העולם מטעמה של רשת הסטרימינג - Hulu ואילו כאן בארץ, שוחרר ישירות לדיסני+, בעיתוי מוזר מאוד; ביחד עם שחרור סרט האימה, בכיכובם של איידריס אלבה ושרלטו קופליי עם אותו שם בדיוק, בעברית כמובן (ושוב תודה למפיצים המקומיים, שדאגו לבלבל את כולנו). נדמה שדווקא לא הייתם רוצים לפספס את החוויה הקולנועית של הסרט המדובר. אז אם אתם כבר בעניין, החשיכו את הבית, תדאגו שכל יושביו ילכו לישון והתיישבו לכם אל מול מסך הטלוויזיה, בכדי לצאת למסע ביחד עם לוחמת בתחילת דרכה וכזו שמחזירה את הכבוד ואת ההילה שאפיינה את תחילת דרכה של סדרת סרטי "הטורף" - צייד בסיסי, קדמוני וללא כלי נשק מתוחכמים, כזה שכבר לא נראה מספר עשורים טוב, בערך מאז שהשרירים של שוורצנגר היו משורגים ולא רפויים ומדוללים.

דן טרכטנברג, הבמאי של "דרך קלוברפילד 10" הוא האיש, אשר אמון על החייאת הסדרה בעזרתה של עלילה, שמפרקת כל זכר לטכנולוגיה ומשתמשת בבסיס העלילתי השחוק, אמנם עד כאב, במסגרתו מספר אנשים מתבודדים להם באיזור מסוים ומגלים כי הם עומדים להתמודד מול ישות דמונית ורצחנית, אבל הפלא ופלא - זה עובד, שוב. במקרה של הסרט הנוכחי, מדובר בגלגול מוקדם של הטורף המוכר לכולנו והוא אף מגיע, שונה במקצת, בכדי ללמוד את השטח החדש, אליו הגיע. הוא בוחן חיות טורפות בזו אחר זו, מנטרל אותן ומפגין עליונות, עד שהוא מגיע לבני האדם ולבת אדם ספציפית, שבעצמה עוברת מסע התבגרות אישי, שיהיה חייב להסתיים בקטל.


אנחנו מכירים את שלושת הנקודות האדומות האלו כבר | צילום: IMDB

השניים נעים באופן מקביל, כאילו מחפשים זה את זו, בחוסר מודעות חלקי. נארו עוברת בין שלל אתגרים קטנים עד להגעה לזה הגדול מכולם ואילו מיסטר טורף מתאמן לקראתה, בחוסר מודעות מסוים, כאילו הוא עובר מטורפים קטנים במידתם, עד שיגיע לזו המאתגרת מכולם. היא רוצה להוכיח לכולם, הוא רוצה להוכיח לעצמו ולסביבה שהגיע אלפא חדש והמאבק האולטימטיבי יגיע לאחר סרט לא ארוך במיוחד של סריקות, למידת השטח ולימוד הצופים קצת יותר לעומק בנוגע לפרוטגוניסטית וכאמור גם בנוגע לאנטגוניסט המוכר, במראהו לפחות. שניהם טורפים והקרב בין השניים יכריע מיהו הטורף הבכיר, על אף שהתגוננות תידרש מצד הגיבורה הראשית, קצת לפני שהיא תהפוך להיות טורפת מיומנת, כפי הלא מצופה ממנה בין משפחתה ובין שאר חברי שבטה.

קצת צורמת באוזן העובדה שהסרט הזה מדבר באנגלית מלאה, שלא סביר להניח שבני שבט הקומנצ'י דיברו באותן השנים. הלוק אותנטי, הסביבה גם היא משויכת היטב ובונה אמינות ובסופו של דבר הפה נפתח ואחרי המשפט הראשון בניב אותנטי, חוזרים לשפה שכל צופי דיסני את הולו יבינו. איך שלא תהפכו את הסרט הזה, הוא מצליח להפוך לתופעה מדוברת, בעיקר בזכות ההצלחה הגדולה שלו להשיב מותג ישן מהמתים. הצילום, הקצב והפשטות של הסרט, בשילוב עם הגיבורה הראשית שלו, שהיא רחמנית ורצחנית במקביל, מהווים את הגורמים המרכזיים להצלחתו בשליחת גלגל הצלה לסדרה ויציאה לדרך חדשה, שמתחילה דווקא מאות שנים אחורה.


בלי נשק! בוא Dance Off | צילום: IMDB

משפט על הסרט:
מ-Hulu תיפתח הטובה. רשת הסטרימינג הקטנטנה הזו שיגרה את ההפתעה המצוינת הזו, שאצלנו התקבלה בזרועות פתוחות (ומפתיעות לא פחות) אצל מיקי מאוס והחבר'ה. מותחן הרפתקאות ומסע התבגרות נהדר ובערך כל מה שרציתם מסרט חדש בסדרת הסרטים, שהתחילה בתהליך שקיעה ארוך טווח וכעת ניצת בה ניצוץ התקווה.

משפט על במאי הסרט:
דן טרכטנברג, שהוא לא רק הבמאי של "דרך קלוברפילד 10", כי אם גם במאי בסדרות טלוויזיה כמו "הבנים" ו"מראה שחורה" (בשתיהן ביים פרק אחד) מחזיר את עצמו לקדמת הבמה ומציג את יכולותיו לראווה. מכאן זה אמור לגדול ולהתפתח שוב פעם.

משפט על השחקנים:
אמבר מידת'אנדר מצוינת ומגלמת היטב את גיבורת הסרט, עם רגישות לדמות ובמקביל עם רצח בעיניים. לצידה ובתפקיד אחיה, משתתף דקוטה ביוורס הפחות מוכר, אבל הטוב מבין דמויות המשנה. כל השאר זניחים יחסית, חוץ מהכלבה קוקו, בהופעה נהדרת ומלאת רגשות רבים יותר מלא מעט דמויות אנושיות בסרט.

משפט על אורך הסרט:
שעה וחצי, שהיא זמן פשוט מושלם לסרט מהסוג הזה, שלא מתדרדר לשעתיים פלוס הרגילות בסרטים שאפתניים (או כאילו שאפתניים) של השנים האחרונות.

סיכום המבקר
10/
7.0
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "טרף": טרף, טרף תרדוף
סרטים בקולנוע